Wie ooit een nieuwbouwwoning heeft gekocht, weet wat erbij komt kijken om van zo’n kaal huis een thuis te maken. Sommige kopers vinden niets leuker, maar velen kunnen niet meer slapen van de keuzestress. Zij vinden het plezierig om professionals in te schakelen voor de afwerking en inrichting van hun woning. Dit bracht Bas Boom op het idee om in 2019 Housing Heroes op te richten. “Wij geven kopers van een nieuwbouwwoning persoonlijk interieuradvies en nemen de complete afwerking en inrichting uit handen. Het scheelt de bouwer een hoop werk en de koper krijgt het huis van zijn dromen.”
Toen Bas Boom zelf nog voor een landelijke ontwikkelende bouwer werkte, viel hem op dat de relatie tussen de bouwer en kopers eigenlijk best een vreemde is. “Voor de koper is de bouwer zijn belangrijkste contactpartij, die zorgt er immers voor dat zijn droomhuis wordt gerealiseerd. De bouwer bouwt voornamelijk voor zijn opdrachtgever: de projectontwikkelaar, belegger of woningbouwcorporatie”, legt hij uit. “De meeste bouwers zijn desondanks dienstbaar naar kopers, maar kopersbegeleiding is natuurlijk niet hun corebusiness. Ze bouwen liever, dan dat ze met twijfelende kopers praten over al hun specifieke wensen. Zo ontstond mijn idee voor Housing Heroes. Als er een onafhankelijke partij is, die alle contacten met de kopers op zich neemt én ze bijstaat bij de volledige inrichting en afwerking van hun huis, dan wordt iedereen daar blij van. De bouwer kan zich focussen op de bouw en de koper heeft een professionele ontwerp- en afbouwpartner langszij, die alle aandacht voor hun persoonlijke wensen heeft.”
Bas besloot zijn idee te polsen bij een aantal prominenten uit de bouw- en vastgoedwereld, waaronder enkele aannemers. “Ik werkte op dat moment als zelfstandig consultant en besloot meer tijd vrij te maken om het concept samen met een denktank verder uit te werken. In 2019 had ik er genoeg vertrouwen in om het idee naar de markt te brengen”, vertelt hij.
Ontzorging van bouwer en projectontwikkelaar
Bas richt zich met Housing Heroes primair op projectontwikkelaars en bouwers, niet op kopers. “Ontwikkelaars of bouwers kunnen ons inhuren om de kopersbegeleiding volledig van ze over te nemen. Zij sturen hun kopers dus aan ons door. Wij zorgen ervoor dat kopers echt kunnen genieten van het hele bouw- en keuzeproces en ontzorgen hen op alle fronten. Veel mensen vinden het kopen van een woning stressvol. Logisch, want het gaat om veel geld en er moeten veel keuzes gemaakt worden. Housing Heroes staat ze bij met raad en daad. Zo maken we een volledig gepersonaliseerd interieurontwerp voor ze. We helpen ze bij het maken van alle keuzes – van schilderwerk en behang tot meubels, styling en tuinaanleg. Vervolgens regelen we ook de volledige afbouw en inrichting; dat noemen we onze Woonklaar Service. De aandacht die wij voor mensen hebben, stelt ze gerust en vergroot de voorpret. En het scheelt bouwers een heleboel telefoontjes en kopzorgen. Eigenlijk zijn wij dus blijmakers”, vertelt Bas.
Innovatielening voor start-ups
Rabobank hielp Housing Heroes in 2019 met een innovatielening uit de startblokken. “Deze lening is bedoeld voor ondernemers met een sterk, innovatief idee”, vertelt Startup & Scale-up banker Michel Ziekman, die Bas sinds de start adviseert. “Het gaat om een geldlening tussen € 25.000 en € 150.000, die de eerste twee jaar aflossingsvrij is. Het business model van Housing Heroes was onderscheidend, er is nog geen partij in de markt die op deze manier werkt.” Het betekende wel dat er nog veel ontwikkeld moest worden. En dat kost geld. Bas was dan ook blij met de financiering. “Dankzij de innovatielening konden we de aanloopkosten dekken tot er een positieve cashflow was, zonder dat we equity hoefden af te staan aan andere, externe geldschieters. Het partnerschap met de bank geeft rust”, merkt hij.
Showroom op Strijp-S
Housing Heroes groeide in twee jaar door van startup naar scale-up en de groei zet door: “Onze omzet heeft een stevige groei doorgemaakt en we inmiddels hebben we de juiste mensen op de juiste plek zitten”, vertelt Bas. Sinds 2021 heeft Housing Heroes ook een hybride showroom op Strijp-S in Eindhoven, waar kopers de voorgestelde materialen met eigen ogen kunnen bekijken. Door middel van virtual reality en 3D visualisaties krijgt de koper een goede indruk van de volledige sfeer en inrichting. “We hebben daarnaast een samenwerking met verschillende retailpartners opgezet. Goossens en Berden zijn daar op het gebied van wonen en slapen goede voorbeelden van. Als een koper de winkel van zo’n partner bezoekt, ligt het volledig ontwerp, gemaakt door de stylist van Housing Heroes, daar al klaar en worden de koper via private shopping verder geholpen. Hartstikke handig.”
De innovatielening heeft zijn doel duidelijk bereikt, vindt ook Michel Ziekman: “Wij stappen graag vroeg in bij startende ondernemers, zodat we ze bij groei meteen kunnen helpen de scale-up en volwassen fase te bereiken. Bij Housing Heroes is het ook zo gelopen. Op basis van de reeds behaalde opdrachten en ons vertrouwen in het verdienmodel, besloten we een vervolgfinanciering voor werkkapitaal te verstrekken; zelfs al is de onderneming nog niet helemaal volgroeid.”
Kopers verleiden
Terugkijkend op het avontuur dat hij in 2019 begon, vindt Bas dat hij ontzettend veel heeft geleerd. “Vooral het boeien en binden van goede mensen was een uitdaging. Het is essentieel dat je goede mensen kunt verbinden aan je bedrijf. Pas dan heb je een fundament om op door te groeien”, vertelt hij. Dat de huizenmarkt door de hogere hypotheekrente nu wat lastiger is, is voor Housing Heroes juist gunstig, verwacht hij. “Nu de verkoop niet meer vanzelf gaat, zijn projectontwikkelaars opzoek naar meer onderscheidend vermogen om de kopers te verleiden; dat kan door onze diensten aan te bieden en zonder extra investering de kopers meer te bieden geven.”
De beste reclame zijn klanten die terugkomen
De toekomst ligt dus open voor Housing Heroes. “Het is ons doel om binnen 3 jaar 1.000 woningen per jaar in te richten. Uiteindelijk willen een landelijke opererende operatie met meerdere vestigingen worden.” Dat Ballast Nedam besloot om na de goede ervaringen met 81 woningen in Eindhoven ook voor een tweede en derde project bij Housing Heroes aan te kloppen, belooft veel goeds. “Klanten die terugkomen, zijn de beste reclame.”
Over het Rabobank Startup & Scale-up Team
Startups en Scale-ups zijn door hun innovatiekracht de vernieuwers van onze economie. Ze dragen in belangrijke mate bij aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en zijn een motor voor de groei en werkgelegenheid in Nederland. Wil jij ook een onderneming starten, of heb je plannen om door te groeien? Het Startup & Scale-up Team van Rabobank helpt ondernemers die geloven in duurzame groei: ze stellen hun (internationale) netwerk voor ze open, delen kennis en helpen ze met financiering. Kijk voor meer informatie op rabobank.nl/startup-scaleup.